Roland Boutique –sarjan tarinaKehittäjien haastattelu

The Roland Boutique Series Story

Mikä oli Roland Boutique –sarjan suunnittelun lähtökohta?

Tojo:Lähtökohtamme oli, että halusimme tehdä pienikokoisen, täysiverisen syntikan. Sellaisen, joka saattaisi ensinäkemällä vaikuttaa jopa ”härveliltä”, mutta pystyisi luomaan ällistyttäviä soundeja. Halusimme syntikan, josta ihmiset voisivat nauttia helposti, siinä olisi oma kaiutin ja se toimisi myös paristoilla. Koska meillä oli käytössämme AIRA:a varten kehitetty ACB (Analog Circuit Behavior) –mallinnusteknologia sekä alunperin JD-Xi:tä varten kehitetty pieni koskettimisto, ajattelimme saavamme aikaan jotain mielenkiintoista, jos yhdistäisimme nämä kaksi. Tämä oli viime vuoden loppupuolella ja varsinainen kehitystyö alkoi tämän vuoden tammikuun tienoilla.

Leikittelittekö heti alussa ajatuksella, että sarja perustuisi syntikkaklassikoihin?

Tojo:Kyllä. Halusimme yhdistää ACB:n sekä mini –koskettimiston ja uudelleen luoda kaikkien tuntemia klassikkoja. JUPITER-8 ja JUNO-106 olivat ehdolla heti alussa, koska ne ovat edelleen hyvin suosittuja. Halusimme vielä yhden syntikan lisää, joten päätimme valita JX-3P:n, jonka sointi on selkeästi eri kuin JUPITERin tai JUNOn. Päädyimme näihin kolmeen syntikkaan melko nopeasti, ilman sen kummempaa kiistelyä.

Synthesizers

Käytitte varmaankin varsin paljon aikaa tutkimalla JUPITER-8:aa, JUNO-106:a ja JX-3P:tä kehittäessänne Roland Boutique -sarjaa. Mikä on mielipiteenne, miksi näistä instrumenteista tuli niin suosittuja?

Tojo:Vaikutelmani on, että jokaisessa niissä on oma erityinen luonteensa, joka erottaa ne muista. Tämä luonne veti puoleensa ihmisiä ja teki niistä niin monen uuden musiikkityylin kulmakiviä. Toinen seikka oli mielestäni kehittäjien “sielu”.

Tohyama:Oivalsin uudelleen, kuinka erityislaatuinen chorus JUNO-106:ssa on. Keskustellessamme alkuperäisten suunnittelijoiden kanssa saimme tietää, että JUNO-106:een suunniteltiin säästösyistä vain yksi oskillaattori. Luonnollisestikaan paksujen soundien tekeminen ei yhdellä oskillaattorilla onnistu. Sen vuoksi soittimeen lisättiin chorus-piiri ja sillä soundiin saatiin lisää paksuutta ja tiheyttä. JUNO-106 on tunnettu läskeistä bassosoundeistaan, mutta ne saatiin itse asiassa aikaan korostamalla bassotaajuuksia, kun ylipäästösuodin ei ollut käytössä. Toisin sanoen, soittimen tunnusomainen soundi oli oskillaattorien puutetta korvaavien eri strategioiden yhdistelmä. Tämä todella oli esimerkki, kuinka onnettomuus käännetään onneksi. [Naurua.]

Ohnishi:Sarjan kolmesta syntikasta JUNO-106 oli ainoa, jota pääsin aikoinaan oikeasti käyttämään, joten aidon JUPITER-8:n ja JX-3P:n sointi oli tuore ja uusi minulle. Kun alat leikkimään analogisyntikoilla, saat aikaan uskomattomia muutoksia ääneen liikuttamalla liukusäätimiä. Siitä sain tuntumaa siihen, miksi niin monet ihmiset pitävät näistä kolmesta syntikasta niin paljon.

Tojo:En ollut koskaan edes koskettanut aitoa JUPITER-8 ennen tätä projektia, joten oli todella hauskaa leikkiä sillä. [Naurua.]

Onko oikein sanoa, että nämä modulit luovat alkuperäisten soundit käyttäen ACB:tä?

Tojo:Kyllä. Roland Boutique –malleissa on kaikki alkuperäisten instrumenttien parametrit. Jouduimme siirtämään muutamaa ohjainta toiseen paikkaan paneelissa tilanpuutteen vuoksi, mutta muuten kaikki on kuten alkuperäisissä malleissa.

Ohnishi:Annoimme toki muutamille parametreille laajemman vaikutusalueen kuin alkuperäisissä ja lisäsimme lisäaaltomuotoja oskillaattoreille ja LFO-osaan. Esimerkiksi JP-08:aan, joka perustuu JUPITER-8:aan, lisäsimme kolmioaallon ja kohinan LFO:hon sekä siniaallon VCO-1:lle. Laajensimme myös VCO-1:n ja VCO-2:n alueita.

Tohyama:JU-06:een, joka pohjautuu JUNO-106:een, teimme LFO:n taajuuksiin laajemman alueen ja high-pass filtterin portaattomasti muunneltavaksi - alkuperäisessähän se oli kytkettävissä neljään asentoon. Saat siis alkuperäisen soundin sekä lisää vaihtoehtoja tehdä soundeja, joita alkuperäisestä ei saanut.

Ohnishi:Kolmesta JX-3P:hen pohjautuva JX-03 sai eniten uusia parametreja, kaksi erilaista uutta saha-aaltoa sekä kohinan LFO:lle ja sinin, sahan sekä kohinan DCO:lle. Laajensimme myös DCO:n aluetta ja lisäsimme kolme uudentyyppistä ristiinmodulointi-tilaa.

Tohyama:Voit nyt käyttää JU-06:ssa Chorus 1:tä ja Chorus 2:ta samaan aikaan. Tämä toimintohan oli käytössä JUNO-6:ssa ja JUNO-60:ssa, mutta ei JUNO-106:ssa. Monet asianharrastajat ovat kertoneet, että he etsivät JUNO-6:ia tai JUNO-60:ia juuri tämän ominaisuuden vuoksi, joten lisäsimme sen JU-06:een.

Tojo:Uskomme, että tämä samanaikaisten chorusten ominaisuus on JUNO-106 –fanien “unelmaominaisuus”. [Naurua.]

Oliko Roland Boutique –sarja saman tiimin kehittämä kuin AIRA -tuotteet?

Tojo:Ei, ne ovat kaksi eri tiimiä. Roland-tiimit muodostetaan tuotekohtaisesti, tämä tiimi koottiin pelkästään Roland Boutique –sarjaa varten. Vaikka näin olikin, saimme apua AIRA:n kehittäjiltä ACB:n tiimoilta.

Mainitsitte aiemmin, että haastattelitte joitakin alkuperäisten tuotteiden suunnittelijoita. Miten se meni?

Tojo:ACB:ssä tarvitset vain piirikytkennän ja itse syntikan ja saat melko asiallisia simulaatioita saman tein. Silti kehittelyn aikana tulee vastaan seikkoja, joita ei ole helppo ratkaista. JUNO-106:n matalien äänien korostus oli yksi tällaisista seikoista, raavimme päitämme ja ihmettelimme, miksi piirit oli suunniteltu niin kuin ne oli. Kun tällainen ongelma tuli vastaan, pystyimme keskustelemaan alkuperäisten suunnittelijoiden kanssa.

Roland Boutique

Jokaisessa Roland Boutique –sarjan modulissa on neljän äänen polyfonia.

Tojo:Näin on. Kaikissa kolmessa mallissa on neljän äänen polyfonia ja voit vaihtaa Poly-, Solo- tai Unison –tilojen välillä. Jos neljä ääntä ei riitä, saat yhdistettyä useampia yksiköitä MIDI-ketjuun ja näin saada lisää polyfoniaa. Eli kahdella yksiköllä saat kahdeksan äänen polyfonian. Kytkemällä kaksi JP-08-yksikköä toisiinsa saat varsin muhkeita soundeja kahdeksalla äänellä. Mielestäni olemme pystyneet hyvin saavuttamaan alkuperäisten soundien paksuuden ja syvyyden. Vaikka peräkkäin kytkettävien laitteiden määrää ei ole rajoitettu mitenkään, jonkin verran latenssia alkaa kertyä kun laitteita on liikaa, kyseessähän on MIDI-liitäntä. [Naurua.]

Täytyykö kaikkien ketjuun kytkettyjen laitteiden olla samaa mallia?

Tojo:Ei, ne voivat olla erilaisia. Eri moduleita ketjuttamalla saat ainoastaan lisää polyfoniaa, samojen mallien ketjussa myös parametrit ja niiden kontrollointi ovat yhteiset.

Tohyama:Näissä laitteissa on stereo mini –tulojakit, joten voit yhdistää niiden lähdöt vaikka ne on ketjutettu. Kaikki tuloliittimeen tuleva audio kuuluu soittimen kaiuttimesta ja koska se muunnettu digitaaliseksi ensin, saat syötettyä audiota myös USB-liittimestä.

Eli jokainen moduli toimii myös USB -audio interfacena?

Tojo:Kyllä. Saat kytkettyä laitteen tietokoneeseen USB:llä ja siirrettyä sekä MIDI-tietoa että 24-bit/44.1 kHz audiota audiotyöasemalle ja takaisin.

AIRA-sarjassa normaali näytteenottotaajuus on 96 kHz, mutta Roland Boutique –sarjassa se on 44.1 kHz.

Tojo:Kyllä. AIRA:ssa käytetään 96 kHz:iä, koska siinä äänenlaatu on ensisijalla. Mutta olemme saaneet palautetta joiltakin käyttäjiltä, että se on hankaloittanut käyttöä joissakin tilanteissa. Halusimme, että Roland Boutique –sarja on suuren joukon nautittavissa ja siksi päädyimme tavallisimpaan 44.1 kHz:iin.

Ohnishi:Useiden käyttäjien antaman palautteen vuoksi päädyimme lähtöjen, tulojen sekä kuulokeliittimien stereo mini –jakkeihin. Ajattelimme, että ihmisten on helpompi kytkeä kaiuttimia, älypuhelimia ja niin edelleen.

Moduleissa ei ole liitintä muuntajille.

Ohnishi:Ei, ei ole. Ne saavat virtansa USB –jakin kautta. Kun moduli ei ole kytkettynä tietokoneeseen, sen virta voidaan ottaa paristoista tai yleisellä USB -virtalähteellä.

Mikä oli syy suunnitella pöytämallisia moduleita, jotka voidaan myös asettaa lisävarusteena saatavaan koskettimistokelkkaan?

Tojo:Kehittelimme niitä ensin omilla koskettimistoilla varustettuina. Prosessin edistyessä päätimme kuitenkin käyttää erillistä koskettimistoa; oletimme, että osa käyttäjistä haluaisi vain modulin ja se olisi varmasti helpompi kuljettaa ilman koskettimistoa. Erityisesti tätä sarjaa varten kehitetyssä K-25m –koskettimistossa on 25 dynaamista kosketinta ja se kytkeytyy JP-08:aan, JU-06:een tai JX-03:een 16 nastan lattakaapelilla.

Ohnishi:K-25m on suunniteltu siten, että voit kallistaa JP-08:aa, JU-06:a tai JX-03:a kolmeen eri kulmaan. Emme ensin ajatelleet tämän tyyppistä mekanismia, mutta pöydällemme ilmaantui luonnos, jossa paneeliosa oli nostettu ylös ja siinä oli tiettyä viileää “analogisyna”-ulkonäköä. Päätimme siis tehdä se kolmeen asentoon säädettäväksi. Koska tuotekehittely oli siinä vaiheessa jo melko pitkällä, taisimme olla melko tiukkana mekanismin suunnittelijoille. He kertoivat, että saivat ideoita suunnitteluunsa leluista.

Koskettimistossa on kaksi oktaavia. Mikä sai teidät päätymään tähän kokoon?

Tojo:Halusimme, että koko kattaus koskettimineen olisi suunnilleen normaalin paperiarkin kokoinen, sellainen helposti kuljetettavan kannettavan tietokoneen kokoinen.

Tohyama:Sellainen, että saat sen mahtumaan tietokonelaukkuun. [Naurua.]

Tojo:Suunnittelimme myös pakkausta varsin tarkkaan, se on kirjan mallinen. Kun et käytä modulia, voit laittaa sen pakettiinsa ja säilyttää sitä kirjahyllyssäsi.

Onko muita tällaisia, ei niin helposti huomattavia ominaisuuksia?

Tojo:Voit käyttää modulin nauhaohjainta äänten soittoon ilman K-25m -koskettimistoa. Normaaliasetuksella sävelet soivat kromaattisesti, mutta voit myös valita useista valmiiksi asetetuista skaaloista. Laitteissa on myös 16 askeleen/16 patternin sekvensseri, joka mielestäni on tosi kätevä. Voit uudelleen järjestää askeleet tai tahdistaa sen MIDI-kelloon eli voit tehdä sillä kaikenlaista. Voit myös käyttää nauhaohjainta sekvensseritapahtumien syöttöön.

Roland Boutique

Mihin seikkoihin kiinnititte erityistä huomiota kehitystyön aikana?

Tojo:Halusimme tehdä laitteen, joka vetoaa käyttäjiin vahvasti monella tasolla. Sen vuoksi päädyimme metallikoteloon, LED-valaistuihin liukuihin sekä pyrimme antamaan yleensäkin kaikelle todellisen “"boutique" -tunnelman. Kaikki potikat ja muut suunniteltiin vain näitä malleja varten.

Modulit, jotka ovat käytännössä alkuperäisten instrumenttien miniatyyriversioita, näyttävät ja tuntuvat todella puoleensavetäviltä. Yhden omistaminen olisi todellinen ilo.

Tojo:Meistä tuntui, että JUPITER-8, JUNO-106 ja JX-3P:n ainutlaatuisuus ei ole pelkästään niiden soundeissa vaan myös niiden ulkomuodossa, joten halusimme saada mukaan myös sen puolen soittimista. Sen vuoksi päädyimme tällaisiin muotoiluihin.

Oliko kehittelyprosessissa joitakin erityisiä haasteita?

Tojo:Äänimoduleita varten meillä oli ACB -teknologia, joten melkoisesta työmäärästä riippumatta emme siinä suhteessa joutuneet hankaluuksiin. Enemmän meillä taisi olla vaikeuksia kallistusmekanismin ja sen tyyppisten seikkojen kanssa. Myös kaiken tekniikan mahduttaminen noin pieneen tilaan oli haaste.

Ohinishi:Paristovirta oli myös haaste. Halusimme moduleiden toimivan kahdella AA-kokoisella paristolla. Kaiuttimen ja signaali-kohinasuhteeltaan parempien komponenttien vuoksi päädyimme kuitenkin neljään AA-paristoon. Moduli toimii noin kuusi tuntia paristoilla.

Tojo:Hän oli ryhmässä, joka kehitti R-09:n, R-05:n ja muita kenttätallentimia, joten hänellä on paljon tietotaitoa paristoista. Rolandin ensimmäinen kenttätallennin, R-1, oli kuuluisa lyhyestä käyttöajasta paristoilla. [Naurua.] Niinpä kehittelyryhmä teki töitä asian parissa ja käyttöaika paristoilla parani ja parani. Roland Boutique –sarjassa pääsimme käyttämään tätä kenttätallentimien kehitystyössä kertynyttä tietotaitoa hyväksemme.

Miltä teistä kehittäjistä nyt tuntuu, kun tuotteet ovat valmiita?

Tohyama:Saimme mielestäni tehtyä instrumentteja, joista niidenkin sukupolvien muusikot, jotka eivät tunne alkuperäisiä, voivat nauttia. Minä mukaan lukien.

Tojo:Olemme näyttäneet valmiita tuotteita Rolandin eri osastoilla ja yleinen tunne näyttää olevan "Haluan tuollaisen!" Taitaa olla melko harvinaista, että niin moni ihminen haluaa omistaa jonkun laitteen. Minäkin haluan yhden. [Naurua.]

Ohnishi:Näitä tuotteita valmistetaan vain rajoitettu määrä, joten jos haluat sellaisen, pidä huolta, että teet varauksen pikapuoliin. [Nauraa.]

Odotukset TR-808:n, TR-909:n ja TB-303:n julkaisusta seuraavina Roland Boutique –malleina on varmaankin melkoinen.

Tojo:Kyllä, näin mekin luulemme. Taidamme saada melkoisesti palautetta tämän julkaisun jälkeen, joten haluamme kuulla asiakkaiden tunnelmat ja päättää sitten, mitä teemme seuraavaksi.

From left to right: Masato Ohnishi, Takeshi Tojo, and Hirotake Tohyama.
Vasemmalta oikealle: Masato Ohnishi, Takeshi Tojo ja Hirotake Tohyama.