Mitkä ovat uuden TD-25 - ja vanhan TD-15 V-Drums -setin erot?



Kapulat valmiina; uutta settiä pukkaa. Uusi Roland TD-25 V-Drums -sarja oli kova vetonaula Frankfurtin Musik Messe 2015 -messuilla, saaden päät kääntymään, leuat putoamaan ja aiheuttaen rynnäköitä. Kukkaroa ajatellen TD-25K(2.066 eur) ja TD-25KV(2.789 eur) asettuvat juuri V-Drums -valikoiman keskikastiin ottaen paikan kunnioitetulta TD-15-sarjalta. Mutta kaikki haluavat tietää, mikä on muuttunut?

Älä kutsu tätä ‘uudelleensynnyksi’ tai ‘kasvojenkohotukseksi’. Uusi TD-25 -setti edustaa aivan uutta konseptia, joka poikkeaa melkoisesti poistuvasta TD-15:sta. Näissä keikkailevien rumpalien käyttäjäpalautteen mukaan muokatuissa seteissä on kaikki, mitä tarvitset (eikä mitään tarpeetonta).

Setissä on tehokkaampi TD-25-moduli, jossa on paremmat rumpusoundit. Virtaviivaistetun käyttöliittymän ansiosta voit valita ja muokata settejä lennossa. Musiikin tuonti on aiempaa nopeampaa USB:n tai älypuhelimen kautta, uusi audion äänitys puolestaan tekee ammattitason demojen äänittämisen ja verkossa jakamisen todella helpoksi. Onko kysyttävää…?

Mikä uudessa TD-25 -modulissa on niin erikoista?

Vanhan ja uuden setin suurin ero löytyy varmaankin juuri modulista. TD-15-äänimoduli oli todella hyvä, mutta uusi TD-25 on vieläkin parempi. Tämä uusin ‘aivo’ perii toimintojaan TD-30 -prosessorilta; siinä on korkeampitasoisia rumpusoundeja, parempi soittodynamiikka ja se ymmärtää hienovaraisempien iskujen päälle ollen silti TD-15:n hintaluokassa. Palautteesta olemme ymmärtäneet, etteivät rumpalit ole kovinkaan kiinnostuneita sadoista erilaisista settivariaatioista, joten priorisoimme TD-25:n muistin sen mukaan: TD-25:n 18 preset-settiä on määrältään tietenkin vähemmän kuin TD-15:n 50 settiä, mutta ne ovat aivan eri luokassa.

Eli ei se määrä, vaan laatu?

Täsmälleen. Koko se dynamiikka-alue, mitä TD-30 -modulilta odotat, löytyy TD-25:n settien ydinvalikoimasta. Kaikki eri iskut kuten rimshotit, rollit, flamit ja ghost-iskut toistuvat juuri niinkuin odotat SuperNATURAL käyttäytymismallinnus-teknologian ansiosta. Plus, jos haluat kasvattaa settivalikoimaa, tarjolla on ladattavia, ilmaisia settejä säännöllisesti TD-25 verkkosivulta.

Miten TD-25:n käytettävyys eroaa TD-15:stä?

TD-25 on jälleen virtaviivaisempi. 18 settiä on jaettu kuuteen tyylikategoriaan (‘Rock’, ‘Jazz’ jne), joista näppärällä pyörällä on helppo valita se oikea. Palaute kertoi meille, että TD-15-käyttäjät epäröivät muokata presettejä, joten kehitimme selkeämmän, kokeilua kannustavan järjestelmän TD-25:lle. Kerroksittaisen näyttövalikon sijaan jokaisella rummulla on oma näppäimensä: ‘snare’ -näppäintä painamalla (tai padia napauttamalla) pääset muokkaamaan äänenvoimakkuutta, vaimennusta ja virettä. Jopa keikalla virvelin vaihtaminen vaahteraiseksi tai kaikkien tomien säätäminen samanaikaisesti käy helposti… ja jos tuli luotua hirviö kaunottaren sijaan, Undo-näppäintä painamalla olet takaisin lähtöruudussa. Kaikki kunnia TD-15:lle, mutta se ei koskaan ollut näin intuitiivinen.

Pidän taustaraitojen kanssa jammailusta: onnistuuko tämä myös TD-25:llä?

No aivan varmasti: TD-15:ssä taustaraidat olivat laitteessa itsessään, mutta mielestämme uuden TD-25:n joustava liitettävyys on jammailuystävällisempi vaihtoehto. Pitäen edelleen kiinni “vähempi on enempi” ajattelusta, itse modulissa ei ole kappaleita (paitsi yksi esittelytarkoitukseen), vaan rumpalit voivat toistaa WAV/MP3-kappaleita USB-muistitikulta tai he voivat kytkeä älypuhelimensa modulin mix in- liittimeen. Voit jopa loopata kappaleita ja säätää hankalien osuuksien toistonopeutta, kunnes olet saanut ne haltuun. Tarvitset nimittäin ominaisuuksia, et höttöä.

Kuinka TD-25:n padikattaus vertautuu TD-15:een?

Soittokokemus on parempi, se on lähempänä akustisia rumpuja muutaman parannetun avainpadin ansiosta.

Sekä virveli- että hihat-osastolla TD-25K on selkeästi aiempaa TD-15K-mallia edellä. TD-25K:ssa on PDX-100-virveli, jossa on lyöntipaikantunnistus (se ymmärtää, mihin kapulasi osuu ja miten se vaikuttaa sointiin) etkä voi myöskään olla huomaamatta VH-11 V- Hi-hatia, joka sopii normaaliin hi-hat-telineeseen. Ennen Sinun piti hankkia ainakin TD-15KV päästäksesi käsiksi moiseen.

Istahda TD-25KV -setin ääreen ja huomaat, kuinka jokaisessa tomissa käytetään reunoille asti ulottuvia ‘full-mesh’ -verkotettuja kalvoja; suurempikokoisissa PD-85- ja PDX-100-tomipadeissa on enemmän soittopinta-alaa. Toinen CY-12C 12” crash-symbaali tulee aina tarpeeseen - tuntuu, että yksi on aina liian vähän.

Onko TD-25:llä äänittäminen helpompaa?

Se on yksi eteenpäin harppauksista verrattaessa TD-15:een. Joillekin rumpaleille MIDI:n käyttö, samplejen triggaus ja komppien äänitys audio-ohjelmaan on helppoa - mutta useille se tuottaa melkoista päänvaivaa. Halusitpa tehdä kunnon demon, jakaa soittoasi verkossa tai arvioida omaa soittoasi, TD-25:n oma audion äänitystoiminto on nopeampi, helpompi tapa komppien tallentamiseen kuin TD-15:n Quick Rec- toiminto. Kuvittele tätä: saat sähköpostia laulusolistilta, hän pyytää komppia uuteen riffiinsä. Sen sijaan, että alkaisit säätää mikkien ja softien kanssa, lataat hänen riffinsä USB-muistitikulle, siirrät sen TD-25:een ja soitat mukana, kunnes komppi on valmis. Äänitä sitten komppiraitasi (klikillä tai ilman), kirjoita se USB-tikulle ja lähetä vokalistille valmis paketti verkon yli. Laadukas, erinomaiselta kuulostava ja valmiiksi miksattu rumpuraita - valmis!

Uutiset